El primer semestre de l’any ja s’han venut 916.438 cotxes de segona mà i encara que el sector estima que el 2022 el mercat de segona mà creixerà un 1,6%, ja s’evidencia la manca de vehicles nous. Tot i així, els models d’ocasió al nostre país gairebé no canvien respecte al 2021.
El mercat de cotxes de segona mà al nostre país passa per un moment dolç i, alhora, agre. D’entrada, les vendes de vehicles d’ocasió durant el primer semestre d’aquest any han arribat a les 916.438 unitats, fet que suposa una ràtio de 2,25 cotxes usats venuts davant de cadascun nou matriculat. Però, alhora, aquesta xifra suposa un descens del 4,5% sobre les unitats venudes el primer semestre del 2021: 959.224.
Les raons d’aquest descens cal buscar-les, d’una banda, a l’encariment dels cotxes de segona mà, de fins a un 17% de mitjana (i un 36% en el cas dels cotxes de segona mà de més de 15 anys) donat per la manca de vehicles nous a causa de la crisi dels microxips i de l’augment de demanda al mercat d’ocasió.
I, de l’altra, que el descens en la fabricació de cotxes nous durant la pandèmia (nombroses fàbriques van tancar durant setmanes) ha fet que no hi hagi prou oferta dels vehicles més demandats, aquells amb una antiguitat d’entre 1 i 3 anys, les quals vendes han baixat un 38,3% respecte al primer semestre del 2021.
Tot i que aquesta manca d’oferta no només es deu al cessament parcial de la producció durant la pandèmia. I és que, amb la posterior crisi dels microxips i la disminució de producció de vehicles nous, dos grans proveïdors de cotxes de segona mà, com són les llogadores i les empreses, han rebaixat la venda d’aquests vehicles en un 30% i en un 22% respectivament. Així ho revela un estudi de Ganvam, la patronal de la distribució, presentat el 18 de juliol passat.

Ganvam recolza un pla de subvencions a la compra de cotxe usat de fins a cinc anys
Aquest informe també assenyala, amb preocupació, que el volum més gran de vendes de cotxes de segona mà el segueixen mantenint els cotxes més vells, aquells de més de 15 anys, les operacions dels quals han augmentat un 10,4% respecte al primer semestre del 2021 i ja suposen prop de 4 de cada 10 transferències, amb l’impacte per a la seguretat viària i mediambiental que això suposa.
No debades, la patronal de la distribució assenyala que un vehicle de més de 15 anys emet un 90% més de partícules nocives i un 84% més d’òxid de nitrogen (NOx) que un cotxe que compleixi l’actual normativa europea Euro VI.
Davant d’aquesta situació, Ganvam defensa la necessitat d’implementar polítiques “molt més actives i eficaces d’aferrissament, que converteixin el rejoveniment del parc –i no només la seva electrificació– en peça clau de la transició ecològica”. I en concret, proposa un pla d’incentiu que hauria de “recolzar tant el vehicle nou com l’usat de fins a cinc anys amb independència de la tecnologia que el propulsi”. Per confirmar-ho, Ganvam cita un estudi del portal Coches.net que, després d’entrevistar 4.000 persones, estableix que un 71% sospesarien la compra de vehicles usats elèctrics si hi hagués un pla d’incentius per a aquests cotxes.

Els cotxes de segona mà més venuts des de començament del 2022
El cotxe usat més venut des de començament d’any a Espanya és el Volkswagen Golf, del qual s’han transferit 31.870 unitats durant els sis primers mesos de l’any. I, dels 10 cotxes més venuts en aquest període, és l’únic que incrementa les vendes respecte al mateix semestre del 2021.
El Volkswagen Golf també és el cotxe usat més buscat a Internet, seguit del Citroën Berlingo i del Citroën C4.
Marca i model | Vendes Gener-Juny 2022 | Vendes Gener-Juny 201 | Variació respecte 2021 | Pes al mercat V.O. |
Volkswagen Golf | 31.870 | 31.247 | +2% | 3,5% |
Seat Ibiza | 28.481 | 29.936 | -4,9% | 3,1% |
Seat León | 23.579 | 25.555 | -7,7% | 2,6% |
Renault Mégane | 22.147 | 24.272 | -8,8% | 2,4% |
BMW Sèrie 3 | 20.411 | 21.432 | -4,8% | 2,2% |
Ford Focus | 20.359 | 22.621 | -10% | 2,2% |
Renault Clio | 19.467 | 21.819 | -10,8% | 2,1% |
Opel Astra | 15.837 | 17.421 | -9,1% | 1,7% |
Opel Corsa | 15.518 | 18.190 | -14,7% | 1,7% |
Audi A3 | 14.753 | 15.641 | -5,7% | 1,6% |
Font: Autofacil.es